L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar l’Estació amb més de 150 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Molins de Rei i Cornellà, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva dels inicis del ferrocarril.

Recull d'imatges


Imponent imatge de l'edifici de l’estació, 28 de maig de 1911.  Sant Feliu de fa 100 anys, en prou feines reconeixible avui, envoltat de camps i amb la muntanya de Santa Creu d’Olorda al fons, encara intacta, el Parc Nadal,  carrers en prou feines traçats i alguns edificis, com el del número 17 del Passeig Nadal, en construcció a la fotografía.


Estació de Sant Feliu, 1912-1914. Es poden veure les tres naus de l'edifici. Per la porta de la dreta s'accedia a les taquilles. A l'esquerra vivia el cap d'estació. (Arxiu Lluís M. Tuells)



Estació de Sant Feliu, entre 1911 i 1913. Un tren de passatgers en direcció Molins de Rei. A la dreta el jardí de la finca d’Antoni Nadal, conegut com a "Clos de Can Nadal”. (Col·lecció de Josep M. Gelabert y Campos)









L’Estació de Sant Feliu presenta un clar estil neoclàssic. S’inspirà en obres dels ferroviaris anglesos.









Homenatge als soldats santfeliuencs que van lluitar al Marroc. 1910