Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

Recull d'imatges


Galeria d’imatges històriques

És un dels primers ponts construïts íntegrament en maó d'Espanya i Catalunya. De 10,90 m. de longitud i 5 m. d'ample. Construït amb l'estil "flat bridge" característic dels primers ferrocarrils anglesos. Destaca l'ús dels "red brick" molt típics de l'època victoriana al Regne Unit.

Portada del periòdic la Veu del Llobregat del dia 10 de novembre de 1909. Fotografia de l'Orfeó Gracienc retratat enfront de l'estació -banda dreta- amb motiu d'una cantada que van fer el 31 d'octubre -dia abans a Tot Sants- a la plaça de la Vila i al Casino Santfeliuenc. Van arribar 150 orfeonistes a les 15:30 a l'estació, i posteriorment es van dirigir a fer les cantades dirigides pel mestre Joan Balsells.

El desaparegut moll de mercaderies es va construir just al costat de l’estació i va funcionar fins als anys 80. Aquest moll era el testimoni del dinamisme econòmic que va comportar el ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat i també a poblacions properes.

25 de desembre de 1962- tres dies nevant a tota Catalunya (Arxiu Comarcal del Baix Llobregat).

Estació de Sant Feliu de Llobregat a principis del segle XX, entre el 1900-1930. Passatge de Can fargas. L’Estació de Sant Feliu presenta un clar estil neoclàssic. S’inspirà en obres dels ferroviaris anglesos. 1908 - 1909 (Arxiu Comarcal del Baix Llobregat).


Estació de Sant Feliu, 1912-1914. Es poden veure les tres naus de l'edifici. Per la porta de la dreta s'accedia a les taquilles. A l'esquerra vivia el cap d'estació. (Arxiu Lluís M. Tuells) Pont. Actualment encara se’n conserva l’estructura de la base. Davant els pisos Paris-Londres, prop de la passarel·la sobre les vies. (Fons: Cahué-Raspall)

Tren arribant a Sant Feliu de Llobregat. Parada de taxis a l’Estació. 1935 (Arxiu Comarcal del Baix Llobregat).

Estació del ferrocarril per la part d'andanes. 1922-1923 (Arxiu Comarcal del Baix Llobregat).

Estació de Sant Feliu, entre 1913 i 1914. Un tren de passatgers en direcció Molins de Rei. A la dreta el jardí de la finca d’Antoni Nadal, conegut com a "Clos de Can Nadal”. (Col·lecció de Josep M. Gelabert y Campos)


Imponent imatge de l'edifici de l’estació, 28 de maig de 1911.  Sant Feliu de fa 100 anys, en prou feines reconeixible avui, envoltat de camps i amb la muntanya de Santa Creu d’Olorda al fons, encara intacta, el Parc Nadal,  carrers en prou feines traçats i alguns edificis, com el del número 17 del Passeig Nadal, en construcció a la fotografía.

Edifici de viatgers de Sant Felíu de Llobregat. Francesc Ribera, 1952. (Fons: Servei Elèctric)

Rebuda a la plaça de l'Estació dels cinc santfeliuencs repatriats de la Guerra del Marroc. 16 de gener de 1910 (Arxiu Comarcal del Baix Llobregat).