Salvem l’Estació del tren
de Sant Feliu de Llobregat
Plataforma ciutadana en defensa del patrimoni històric col·lectiu de Sant Feliu


Castellano |  Entradas | Manifiesto 2019 |  Dictamen

L’Estació de Sant Feliu de Llobregat

Puja al tren per salvar una Estació amb 165 anys d’història!

L'arribada del ferrocarril l’any 1854 va comportar grans canvis a la nostra ciutat en la millora de la mobilitat, en la industrialització i en el comerç i d’intercanvi econòmic amb les altres poblacions, així com en la fesomia de la ciutat que es va expandir agafant com a eix vertebrador l’Estació del ferrocarril amb l’obertura de nous carrers. Ja des dels primers moments l’Estació es va convertir en el nou pol d’atenció del poble ja que tenia una intensa activitat comercial.

L’edifici de l’Estació té tres cossos, el central més gran s’utilitzava de sala d’espera i s’accedia a través d’un passadís des d’una de les naus laterals un cop comprat el bitllet a les taquilles. A la nau on avui hi ha el bar hi havia l’habitatge del cap d’estació. L'estació de Sant Feliu sorprèn per la forma en arc de mig punt de les seves portes i finestres de la façana del costat de l’andana. En el moment de la seva construcció un altre element que va cridar molt l’atenció fou l’arquitectura que seguí els models arquitectònics anglesos de l’època i la riquesa dels materials emprats per a la seva construcció i decoració.

Actualment l’edifici de l’Estació de Sant Feliu és, juntament amb els de Sant Andreu Comtal i Cornellà de Llobregat, el més antic de Catalunya i d’Espanya que es conserva en funcionament dels inicis del ferrocarril.

150è aniversari


150 aniversari de l’arribada del ferrocarril al Baix Llobregat

Sant Feliu va celebrar el 21 de novembre 2004 el 150è aniversari de la línia del ferrocarril de Barcelona a Molins de Rei, en què de nou les antigues màquines de vapor van tornar a arrosegar els vagons per les vies. L’estació de Sant Feliu va ser un dels escenaris festius on s'aplegava un bon nombre de ciutadans, les colles de grallers i geganters de Sant Feliu van donar color a la festa, així com representants polítics locals i membres de la comissió organitzadora.

Durant la jornada commemorativa va circular el “Tren del Centenari, un tren d’època compost per la locomotora “Mataró” i tres cotxes de viatges” rèplica del primer tren que va circular de Barcelona a Mataró, per commemorar els 150 anys de la línia Barcelona-Molins

Organitzat per diferents associacions d’amics del ferrocarril i pels centres d’estudis de l’Hospitalet i el Baix Llobregat, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Feliu, l’arribada d’aquest tren d’època a l’estació de la nostra ciutat va ser objecte d’una rebuda especial.

Una placa commemorativa recorda ara aquest important aniversari. Per molts anys!